Verkenning E-bike en toeristische ontwikkeling
De stekkerfiets is bezig aan een razendsnelle opkomst in ons land. De bezitters zijn vaak wat ouder en traditioneel van aard, hoewel dit langzaam kantelt. Want steeds vaker schaffen veertigers en scholieren een e-bike aan.
Ook vanuit het beleid is er veel dynamiek op het fietsdomein: het Rijk en de provincies investeren steeds vaker in de fiets om pendelaars uit de auto te krijgen. Nieuwe gunstige fiscale regelingen stimuleren het kopen of leasen van een e-bike.
In opdracht van RBT Heuvelrug & Vallei in samenwerking met NBTC Holland Marketing deed ik een verkenning naar de vraagkenmerken van e-bikers en naar het beleid. De realisatie van een nieuw (bijna) landelijk netwerk van 900 km aan snelle fietsroutes speelt nu ook en is een interessante ontwikkeling. Want wat blijkt: Nederlanders weten nog niet van dit nieuwe netwerk en bovendien hebben de fietsbebeleidsmaker vooral oog voor de uitvoering en de infrastructuur.
Hier schuilt een kans voor DMO’s (destinatiemarketingorganisaties). Met hun netwerk van bedrijven en hun tientallen marketinginstrumenten kunnen ze en zorgen voor meer bekendheid en meer gebruik, om te beginnen onder de bewoners. En op termijn onder bezoekers. Dan is er wel werk aan de winkel, want de basis om een herkenbare e-bike regio te zijn, is op dit moment niet op orde. Een aanbeveling is om te starten met aanbodinnovatie, zoals het opzetten van verhuur van e-bikes in winkels en bij hotels, het stimuleren van nieuwe fietsvriendelijke horeca en misschien wel het ontwikkelen van een fietsmagneet. Dat laatste is een publieksvoorziening waar mensen nieuwsgierig naar zijn en ervoor een reis maken om deze te komen bezoeken. Hiermee zou de e-bike een echte ‘reason to cycle’ kunnen bieden.
Bekijk de sfeervolle moodfilm die we lanceerden op World Bicycle Day (en die 45.000 keer werd bekeken in een dag tijd) of download de bewuste e-bike verkenning (PDF) die ik opstelde.