Projectoverzicht

HollandCity kastelenlijn

Voor NBTC Holland Marketing ben ik programmaleider van de HollandCity-verhaallijn kastelen en buitenplaatsen. Een driejarig marketingprogramma met 29 kasteelmusea, 5 provincies, diverse landgoedhotels en regionale bureaus voor toerisme.

Het andere Nederland

Om verder richting te geven aan de groei van buitenlandse bezoekers aan Nederland heeft NBTC Holland Marketing de HollandCity-aanpak ontwikkeld. Met aantrekkelijke verhaallijnen die goed passen bij het DNA van Nederland proberen we toeristen te inspireren om het andere Nederland te ontdekken en zich meer te spreiden over het gehele land. Hiervoor onderzocht ik eerst de wenselijkheid voor een samenwerking tussen kasteelmusea en welke herkomstlanden het meest kansrijk zouden zijn voor dit thema. Vervolgens organiseerde ik budget (ca € 700.000,-) voor de jaren 2017, 2018 en 2019, waarbij de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel als funding partner dienen.

De lancering van de campagne trok de aandacht van het NOS Journaal (ik ben zelf te zien na 45 seconden):

 

Aanpak werkt

Het jaar 2018 is het eerste uitvoeringsjaar waarin we volop campagne voeren in Duitsland en Vlaanderen. Hier benadrukken we steeds de combi tussen de pracht en praal van de kastelen, de fietsmogelijkheden langs de kastelen en het dineren en slapen op landgoederen. De resultaten en effecten worden gemonitord met prestatieafspraken in mediawaarde, online bezoek en bereik. Behalve campagne voeren nodigen we tientallen journalisten uit voor een kastelenprogramma op maat. Ook zorgen we voor nieuwe content in de vorm van films, routes en een programmaboek. Het is een spannende en overtuigende samenwerking geworden, die smaakt naar meer. De regio’s Gelderland en Utrecht hebben besloten om eigen regionale en landelijke consumentencampagnes te koppelen aan de NBTC-inspanningen. Hierdoor zullen de effecten verder worden geoptimaliseerd. Diverse kasteelmusea hebben ondertussen aangegeven meer Duitsers en Vlamingen over de vloer te krijgen.

‘Diverse kastelen ontvangen inmiddels meer buitenlands bezoek’