Blogoverzicht

Duimen omhoog voor de stekkerfiets

De e-bike is in Nederland bezig met een razendsnelle opkomst. Toeristische ontwikkeling en maatschappelijke promotie kunnen zorgen voor meer bekendheid en meer gebruik van de nieuwe snelfietsroutes, waar provincies als Gelderland en Utrecht op inzetten.

Nederlanders zijn nog net niet op hun stalen ros geboren, hoewel het niet veel scheelt. De fiets maakt deel uit van ons dagelijkse leven. Kinderen, ouderen, zakenlui; iedereen fietst. Dit is uniek in de wereld. De fietsinfrastructuur is voor ons vanzelfsprekend, maar buitenlandse bezoekers vinden dit charmant en aantrekkelijk. De stad Utrecht heeft de grootste deelname van inwoners aan fietsen ter wereld; hier fietst liefst 52% van de bewoners.

E-bike verovert Nederland

De e-bike is in Nederland bezig met een razendsnelle opkomst. In 2018 was 40% van de verkochte fietsen al een elektrische; voor het eerst meer dan de gewone fiets. Bijna 1 op de 2 Nederlanders overweegt om een stekkerfiets aan te schaffen. De prognose is hiermee dat de verspreiding van de elektrische fiets de komende jaren in rap tempo toeneemt.

En ook Duitsland en België

Ook in onze fietsminnende buurlanden Duitsland en België neemt de verkoop van de e-bike een grote vlucht. Duitsers en vooral Vlamingen houden sowieso van fietsen, ook tijdens hun vakantie in Nederland. Ze combineren een fietstocht graag met een bezoek aan het landelijk gebied of de bezichtiging van erfgoed en natuur.

Stimulerend beleid

De provincies Utrecht en Gelderland maken zich hard voor het stimuleren van fietsgebruik. Een belangrijke troef hiervoor is de realisatie van nieuwe snelfietsroutes tussen de steden om de files te bestrijden. Tussen Nijmegen en Arnhem is sinds 2015 een snelfietsroute geopend. Er ontstaat de komende 3 jaar een aantrekkelijk en hoogwaardig netwerk van cycle highways tussen Utrecht en Amersfoort, Utrecht en Veenendaal, Amersfoort en Veenendaal, Arnhem en Wageningen en nog veel meer. Elektrisch fietsen is straks comfortabel, veilig en snel. Een oplossing voor het fileprobleem en zeer aantrekkelijk voor de beleving van het buitengebied.

Toerisme vergroot bekendheid en gebruik

Tegelijkertijd is het van belang dat deze snelfietsroutes ook goed gebruikt gaan worden. Toeristische ontwikkeling en maatschappelijke promotie kunnen zorgen voor meer bekendheid en meer gebruik van deze nieuwe routes. Om te beginnen eerst door de eigen bewoners en hierna door Duitse en Vlaamse bezoekers.

Verkenning in uitvoering

Hiervoor verken ik momenteel in opdracht van RBT Heuvelrug & Vallei en met steun van NBTC Holland Marketing of en hoe de Heuvelrug (mogelijk in een bredere samenwerking) de eerste regio in Nederland kan worden die deze nieuwe ruggengraat van cycle highways in de etalage zet. En hieraan aantrekkelijke fietsvoorzieningen en waardevolle thema’s koppelt. Binnen 30 minuten e-biken bereik je straks de fantastische natuur van Nationale Parken Veluwezoom en Heuvelrug, vele kastelen en buitenplaatsen en onderga je het militaire erfgoed van de Slag om Arnhem of de fortengordel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, die in 2020 UNESCO werelderfgoed wordt. En het De Stijl-fietspad tussen Utrecht en Amersfoort eert Mondriaan en Rietveld. Utrecht, Heuvelrug, Arnhem en Nijmegen hebben zowel de Giro als de Tour gehost en in 2020 voegen we hier de Vuelta aan toe. Het zijn zaken om gelukkig van te worden. Utrecht en Heuvelrug (en mogelijk nog wat breder): dat is geluk op fietsafstand.